Temaintro: Fysisk overskud

I går deltog jeg i en workshop med titlen Trivsel i Travlhed, hvor psykolog Mette Rosenquist holdt oplæg og faciliterede forskellige øvelser. En af de ting, hun kom ind på i et af sine oplæg, var søvnens betydning for kroppens stressrespons. Som afslutning på oplægget blev vi hver især bedt om at skrive et par ting ned på et papir, som vi selv kunne gøre, for at skabe trivsel i travlhed.

På mit papir var der én ting, der dominerede: Søvn!

Jeg er stadig opslugt af tanken om minimalisme og om et mere simpelt liv, så det vil jeg klart arbejde videre med – men det skal ikke forhindre mig i at tage hul på et nyt kapitel af mit Happiness Project. Det er på tide at give det fysiske overskud lidt opmærksomhed. Om noget burde de seneste uger med influenza, lungebetændelse, mavetarm-infektion og gentagne halsbetændelser have overbevist mig om relevansen…

Som alle mine temaer, indeholder temaet Fysisk Overskud tre punkter:

  • Hvil i egen krop
  • Kroppen skal ikke være begrænsningen
  • Mere energi

Hvil i egen krop. Sidste år lyttede jeg en del til en podcast, der hedder Psychology of Eating. I et af afsnittene gennemførte vært og psykolog Marc David et lynterapi-forløb med en mor sidst i 30’erne, der gerne ville have en flad mave. Hun tilbragte timer i fitnesscenteret, men stadig var hendes mave ikke ligeså flad og fin som de unge pigers. Hun havde meldt sig til podcasten, for at få hjælp til at få sin mave flad, men endte i stedet med hjælp til at acceptere sin mave, præcis som den var. Min problemstillig er en anden, men da jeg lyttede til podcasten, gik det op for mig, at løsningen er den samme. Reelt er der kun to muligheder: Man kan elske sig selv præcis, som man er – eller man kan give alt, man har, og gøre noget ved det. Det ene udelukker ikke det andet – heldigvis! – men hvis man hverken elsker sig selv, eller reelt arbejder for at gøre noget ved det, kan man aldrig vinde. Man vil altid være utilfreds. Jeg har nogle ting, som jeg vil arbejde for og nogle ting, jeg vil slutte fred med, så det vil jeg arbejde med under dette tema.

Kroppen skal ikke være begrænsningen. En af de ting, som Psychology of Eating og flere andre af de podcasts jeg lytter til, har lært mig er, at det er vigtigt at se, hvad der ligger bag ved ens handlinger, ambitioner og drømme. Hvorfor var det vigtigt, for moren i 30’erne at have en flad mave? Hvordan ville hendes liv være anderledes, hvis hun vågnede op næste morgen med den mave, hun altid havde ønsket sig? Hvis der ikke er et meningsfuldt svar, må man stille spørgsmålstegn ved, om det er en meningsfuld handling/ambition/drøm. Min mening med at gøre noget ved mit fysiske overskud har jeg fundet i, at jeg ikke vil derud, hvor min krop før tid lægger en begræsning for, hvad jeg kan. Jeg vil kunne være fysisk aktiv med mine børn – og med mine børnebørn en dag! Jeg vil kunne tage på vandretur. Jeg vil ikke sidde på plejehjemmet og ærgre mig over, hvorfor jeg aldrig lærte at lave aerial acrobatics, som jeg ved, jeg ville have elsket, men aldrig fik trænet mig op til at blive fysisk stærk eller smidig nok til prøve. Så det vil jeg arbejde for – det kan nås endnu.

Mere energi. Det sidste punkt har jeg allerede været inde på, for det centrale her er mere søvn. Jeg sover alt, alt for lidt, og søvnmanglen får mig til at træffe dårlige valg for min sundhed. Jeg spiser underlødige fødevarer, stener sociale medier i stedet for at være ude i den friske luft, og jeg er indimellem 100 år om ting, der burde kunne klares på få minutter. Søvn er derfor det første, jeg vil kaste mig over i april – såvel som den friske luft.

Lad mig høre, hvad du synes!