Get Some Headspace

mentalt overskud // vis engagement // overstå overstimulering

I de forgangne tre uger er det gået rigtig godt med at afsætte tid til mig selv. Jeg har haft en dag, hvor mine børn var hjemme hos deres mormor og morfar efter børnehaven, og hvor jeg kom hjem fra arbejde til et dejlig stille hus, og forrige weekend havde min mand alle tre børn med over til naboen, hvor de legede med naboens hund i en times tid. Den tid blev brugt ude på græsplænen på et tæppe bevæbnet med en kop kaffe og en god bog. Sådan en time kan jeg leve højt på resten af ugen!

De sidste to uger har jeg samtidig forsøgt mig med et nyt tiltag; Til at supplere de fysisk pauser, har jeg eksperimenteret med at skabe nogle mentale pauser gennem meditation. Jeg har downloaded en meditations-app på min telefon, som jeg bruger hver morgen, inden jeg står op.

Et trick til at skabe og fastholde en ny vane, er at udføre handlingen på samme tidspunkt hver dag, og da tiden efter vækkeuret har ringet, er det eneste tidspunkt, hvor jeg regelmæssigt har en uforstyrret periode, var det oplagt for mig at lægge meditationen ind på det tidspunkt.

En anden grund til at lave en fast plan for min morgen er, at jeg igennem det sidste lange stykke tid har måttet sætte uret tidligere og tidligere, fordi jeg snoozer længere og længere – udover at være en dårlig vane, er det bare slet og ret dumt, for det betyder, at jeg reelt sover både kortere og dårligere. Det tog ikke mere end et par dage at få brudt vanen ved at starte meditationsappen ligeså snart, jeg slukker vækkeuret (som også er min telefon).

Den app, jeg bruger, hedder Headspace, og den kan fås både til iOS og Android. For at få adgang til det fulde indhold skal man have et abonnement, men app’en tilbyder et gratis 10 dages-program, som guider en igennem de grundlæggende trin i meditation og mindfulness.

Hver af de 10 session af Take10 tager 10 minutter, og til nogle af dem er knyttet nogle korte animationer, som forklarer de grundlæggende principper og tanker bag den ting, man skal arbejde med i den tilhørende session.

Efter afslutningen af Take10 bliver man tilbudt en gratis prøveperiode på 30 dage, hvor man får adgang til resten af app’ens indhold. Jeg har endnu ikke aktiveret min prøveperiode, for der er et stykke vej til, at jeg mestrer de teknikker, jeg har fået beskrevet i Take10. Først når det er lykkedes mig – bare en enkelt gang – at registrere lyde uden at lytte, eller lade tankerne glide forbi uden at jagte efter dem, giver det mening af kaste mig ud i næste trin.

Headspace har også en brugerprofil på YouTube, hvor der ligger gode videoer, som kan fungere som supplement til app’en. Og der findes også en hjemmeside, hvor der er tilknyttet bloggen, The Orange Dot (som i øvrigt er Headspaces logo). Jeg har endnu ikke udforsket indholdet af YouTube-profilen, men bloggen er virkelig interessant og et besøg værd. Den skal jeg helt sikkert have kigget nærmere på.

// indlægget er ikke sponsoreret //

 

Lad mig høre, hvad du synes!