Styrke og smidighed

fysisk overskud // kroppen skal ikke være begrænsningen // styrke og smidighed

Efterhånden som jeg bliver ældre, bliver jeg mere og mere opmærksom på vigtigheden af, at holde min krop stærk og sund. Det handler ikke længere om en flad mave eller markerede overarme – eller det gør det også –  men det handler om meget mere end det; Det handler om en hverdag fuld af muligheder og uden fysiske begrænsninger.

Selvom jeg kun er 35 år, begynder jeg at mærke et forfald, der er resultatet af flere år med for lidt søvn, for meget sukker og tæt ved inden motion. Leddene knirker, musklerne er stive og energiniveauet er dalende. Jeg har for længe siden indset, at det ikke er vejen frem til at være frisk og rørig om 10-20-30 år, hvor jeg allerede har lagt planer for de ting, jeg gerne vil lave med familien såsom vandreture med fuld oppakning i det skotske højland og lignende eventyr, der kræver en vis fysisk formåen.

Jeg er startet op på motion lidt on/off i løbet af de sidste års tid. Mens vejret var varmt eksperimenterede jeg lidt med løb, som er en disciplin jeg aldrig har været særlig stærk i, men hvor jeg denne gang hurtig opleve fremgang. Da vejret ikke opmuntrede til løb, har jeg benyttet et træningsprogram på DVD kaldet Focus T25, der er udviklet af den amerikanske træner Shaun T., som jeg synes er et meget motiverende og inspirerende menneske, som forstår at lave nogle udfordrende og afvekslende træningsprogrammer, hvor man giver den fuld gas. Jeg er meget glad for både løb og T25, og begge dele er noget, jeg vil blive ved med at vende tilbage til, men min erfaring er desværre, at jeg bliver nødt til at pålægge mig selv et ydre ansvar for at holde mig selv fast på træningen.

I december – samme dag som jeg besluttede mig for at starte op hos en diætist – besluttede jeg mig for at alliere mig med en personlig træner. Jeg valgte at tage en indledende samtale hos det foretagende, der hedder Fortius Fitness, og som har centre rundt omkring i landet. Deres koncept er individuelle træningsprogrammer med udgangspunkt i traditionel styrketræning med frie vægte. Jeg havde min første træningstime d. 30. januar, og siden da har jeg trænet 1-2 gange om ugen. I løbet af 8 træningsgange er jeg bl.a. gået fra at squatte 10 kg til 25 kg, fra at tage 10 kg til 20 kg i bænkpres og lave planke uden vægt på til at tage 12,5 kg på ryggen, så det går relativt hurtigt med at få opbygget styrke. Træningsformen fungerer rigtig godt for mig, da jeg også godt kan lide det mentale aspekt der ligger i at udfordre min egen krop og konkurrere med mig selv. Det fungerer også rigtig godt for mig at træningen foregår i samspil med min træner, Mia, der kan presse mig til det yderste samtidig med, at det jeg ikke overtræner mig selv til et nederlag eller sågar til skader.

Selvom Fortius Fitness egentlig tilbyder nogle pakker, som er tænkt til at man starter op på et forløb, hvorefter man fortsætter sin træning på egen hånd i et andet center, overvejer jeg kraftigt at fortsætte med Mia – i hvert fald året ud. Det er naturligvis en rimelig dyr løsning, når jeg i princippet kunne træne gratis på mit arbejde, men til gengæld er den effektiv. Jeg har trænet dagen efter en mild influenza, inden middagshygge med kollegaerne og inden et kulturelt arrangement med min mands arbejde – alle sammen dage, hvor jeg aldrig ville have trænet, hvis min aftale med Mia ikke allerede havde været i kalenderen. Og det er på alle måder alle pengene værd!

Lad mig høre, hvad du synes!