FYSISK OVERSKUD

Læs min præsentation af temaet her.

For at kunne leve det liv, jeg gerne vil, er det vigtigt, at min krop er stærk og udholdende. Den skal kunne levere, når jeg har brug for det, og den skal være en medspiller snarere end en modspiller – nu og i mange årtier frem. Hvis min krop skal leve op til sin forpligtelse, skal min hjerne til gengæld sørge for, at holde kroppen funktionel og sund ved at give den alle de bedste forudsætninger. For at få en sund krop med fysisk overskud vil jeg:

  • Hvile i egen krop
  • Sørge for, at kroppen ikke er en begrænsning
  • Være fuld af energi

Nedenfor uddyber jeg, hvad jeg mener med det.

HVILE I EGEN KROP

Anerkendelse er en vigtig brik i samarbejdet mellem hjerne og krop, og det er nødvendigt at de to samarbejder, hvis man skal opnå et godt resultat. Hvis min hjerne hele tiden underkender og nedgør kroppen, vil jeg aldrig rigtig være tilfreds. Jeg ønsker derfor at hvile i min egen krop ved at acceptere de ting, jeg ikke kan ændre og de, som kun kan ændres for en pris, jeg ikke ønsker at betale.

SØRGE FOR, AT KROPPEN IKKE ER BEGRÆNSNINGEN

Jeg har desværre set alt for mange eksempler på, hvordan det påvirker livskvaliteten, når kroppen ikke længere kan de ting, den før har kunnet. Pludselig sygdom vil jeg ikke kunne stille noget op over for, men jeg kan efter bedste evne forsøge at minimere mine risikofaktorer – både ift. sygdom men også i forhold til fysisk kapacitet i hverdagen. Jeg ønsker ikke at komme derud, hvor min krop før tid lægger en begræsning for, hvad jeg kan – og jeg kan allerede mærke alderen trykker på trods af, at året på fødselsattesten kun siger 1982. Jeg vil derfor arbejde med nogle ting, der kan gøre min krop stærkere og mindre stresset:

  1. Overstå overstimulering

Jeg er introvert og har brug for tid alene i eget selskab. Hvis jeg gennem længere tid skal indgå i sociale sammenhænge – hvad end det er hjemme eller på arbejdet – bliver mine batterier drænet for energi, og hvis jeg ikke får alenerum til at lade op, kører jeg permanent på nødgeneratoren. Det stresser min krop, får mig til at træffe dårlige valg, og nogle gange manifesterer det sig endda i fysiske symptomer som hovedpine, kvalme eller nedsat immunforsvar. Jeg har med tiden accepteret, at det er sådan jeg er, og at jeg derfor skal passe på med at planlægge alt for mange ekstroverte aktiviteter i min hverdag.
Læs indlægget her.

Jeg…

∗  kan vælge sige nej til invitationer og arrangementer.
∗  sætter tid af til pauser, hvor jeg kan lade op.
*  mediterer. Læs mere her.

VÆRE FULD AF ENERGI

Hvis min krop skal kunne yde sit bedste, skal den have noget energi at give af. Det vil sige, at den skal have noget ordentligt brændstof at køre på, og den skal have ro til at udføre sine processer.

  1. Den nødvendige hvile

    Mine studieår med lange sommerferier, hvor jeg ladet min naturlige rytme tage styringen, har lært mig, at jeg fungerer bedst, hvis jeg sover 7-8 timer hver nat. Efter børnenes ankomst har det imidlertid været en god nat, hvis jeg har sovet 6 timer i træk og ikke er blevet vækket mere end 1 gang. Jeg er ikke god til at give min krop den nødvendige hvile, søvnmangel og mange bolde i luften får mig til at træffe dårlige valg for min sundhed.
    Læs mere her.