Gennem de seneste år har rigtig mange fået øjnene op for det lille superfrø kaldet chiafrø. Hvis du stadig er i tvivl, om det er noget du skal begynde at bruge i din madlavning, så læs med her og se, hvad frøet blandt andet kan bruges til.

Hvor stammer frøet fra?

Chiafrø stammer fra Syd- og Mellemamerika, hvor det er blevet spist i århundreder som en kilde til energi og næring. I løbet af de senere år er mange langsomt begyndt at interessere sig for frøets sundhedsmæssige egenskaber, og i dag indtages det over resten af verden.

Hvorfor er chiafrøene så sunde?

Frøene er fulde af kostfibre, der blandt andet styrker din fordøjelse og hjælper med at holde dit blodsukker stabilt og holde dig mæt i længere tid. De kan derfor have en positiv effekt på vægttab, uden at kroppen kommer i underskud af vigtig næring.

Chiafrø er også en rigtig god kilde til ekstra omega-3. Hvis du vil læse mere om, hvorfor omega-3 er vigtigt, så hop over på denne side her. Derudover indeholder de masser af kalk og antioxidanter, der holder kroppen og knoglerne sunde og styrker immunforsvaret.

Endelig skulle frøene også kunne hjælpe mod pms samt forebygge kræft og hjerte-karsygdomme. Der mangler dog stadig forskning på dette område for at fastslå den fulde effekt, men en ting er sikkert, en lille smule chiafrø hver dag skader i hvert fald ikke.

Hvordan kan jeg bedst anvende chiafrøene i madlavningen?

chiafrø i glas

Der findes flere måder at anvende frøene på, og det er næsten kun fantasien der sætter grænser. Dog er det vigtigt at nævne, at de ubehandlede frø aldrig må indtages alene. De udvider sig nemlig voldsomt, når de kommer i kontakt med væske. Der er derfor risiko for at de kan udvide sig i spiserøret, hvilket kan give problemer med at trække vejret. 

Heldigvis er der som sagt masser af lækre anvendelsesmetoder, og en af de klassiske metoder er, at lave chiagrød ved at hælde vand, mælk eller lignende over frøene og lade dem trække. Når frøene opblødes, udskiller de en slags gele, der danner en grødet konsistens. Grøden kan spises som den er, eller med lidt vanilje, frugt eller nødder tilføjet.

Du kan også prøve at lave spirer af frøene, så du får en slags supersund karse. Læg blot lidt fugtet vat i bunden af en skål, tilføj frøene og vent en lille uges tid. Mange forskere mener faktisk, at dette kan være den bedste måde at indtage chiafrøene på, da vores krop bedre kan optage alle næringsstofferne fra frøet. Og så er det jo altid hyggeligt at se noget gro.

Endelig kan du også knuse frøene og derefter bruge dem som krydderi i din madlavning. Frøene har en mild nøddeagtig smag, der kan bruges til stort set alt mad, så det er en virkelig let måde at tilføje et ekstra skud sundhed til din madlavning.

Hvor kan jeg købe frøene?

Jeg plejer at købe mine frø hos Helsebixen, her: www.helsebixen.dk/shop/chia-froe, da de har et væld af økologiske valgmuligheder. Fordi frøene efterhånden er blevet så populære, så kan de dog købes mange andre steder. Det gælder både på nettet og i større supermarkeder, så de er rimelig lette at få fat i.