Du har måske hørt om “clean eating” fra dine veninder, fra de traditionelle medier eller på de sociale medier. Men hvad er det nu lige præcist, det betyder? Og er det overhovedet så sundt som folk hævder? Denne unægtelige trend har i hvert fald sat sig fast i helseindustrien og er ikke på vej ud lige med det samme. 

 

Hvad betyder clean eating og hvorfor er det blevet så populært?

Hvis du har fulgt med i helsetendenser inden for mad, har du nok stødt på en del forskellige efterhånden. Der er tendenser der omhandler et fokus på lave kulhydrater, på “juicing”, på plantebaseret kost, etc. Clean eating virker til at have sat sig fast som tendens, og derfor tager jeg her et nærmere kig på konceptet. Det bygger kort fortalt på idéen om, at visse madvarer er “beskidte” og bør undgås for et optimalt helbred og vægt. Den “beskidte” mad består af forarbejdede fødevarer og ingredienser såsom raffineret sukker. Det betyder, at madvarer med lange lister af ingredienser skal undgås, begrundet i ideen om at sund mad er simpel og kun lidt forarbejdet. Den “rene” mad er derimod lavet af friske råvarer. Den skal nemlig baseres på det man på engelsk kalder “whole foods”, altså hele råvaren i sin naturlige form. Det betyder, at man skal undgå tilsætningsstoffer, stærkt forarbejdede råvarer og alt hvad der virker “kunstigt”. 

Chiafrø er blandt andet rigtig populært indenfor området, fordi råvaren kan bruges til rigtig meget i sin naturlige form. Se mere her om chiafrøets andre fordele. 

 

Særdeles populært blandt fitness-entusiaster

clean eating som trend

Udover at være en trend på Instagram, er clean eating også et koncept som fitnessbranchen har taget til sig. Der ikke findes nogen officielt defineret ingrediensliste for, men de typiske råvarer inkluderer kylling, bladgrønt og andre grøntsager, havregrød, brune ris og græsk yoghurt. Et højt proteinindhold foretrækkes.

Hvad siger kritikerne omkring Clean Eating? 

Umiddelbart kan denne tendens lyde sund og fornuftig, men den har også sine kritikkere.
Det påpeges blandt andet, at madvarer, som egentlig ikke er usunde, bliver markeret som værende dette, på grund af tilsætningsstoffer. Tilsætningsstoffer er gennemtestede af myndighederne for at sikre sikkerheden af deres brug. Desuden påpeges det, at tilsatte stoffer ikke nødvendigvis betyder at madvaren er stærkt forarbejdet.

Dernæst kan denne diæt være særdeles restriktiv. Det bliver pludselig meget svært at spise ude eller hos andre, hvis menuen skal gennemtestes for tilsætningsstoffer og uønskede madvarer. Det at lave mad kan også hurtigt blive meget tidskrævende, hvis alting skal laves fra bunden med et meget begrænset udvalg af ingredienser. Du kan læse en omfattende kritik af diæten her

Der er også variationer inden for clean eating som går endnu længere ud i at ekskludere. Det er bl.a. gluten der står for kniven

. Andre læner sig op ad “raw eating” og nægter at spise noget der har været tilberedt med varme. 

Clean eating som enkeltmåltid – god som inspiration!

Til diætens forsvar kan det siges, at det som enkelte måltider kan være en god idé at spise “clean”. At fokusere på rene råvarer og indarbejde gode og næringsrige proteinkilder kan være en god måde at opbygge et måltid. Ideen med friske råvarer i deres naturlige form, er der absolut intet galt med, og dette kan være både lækkert og næringsrigt. Næste gang du laver en salat, kan du derfor nemt finde inspiration inden for denne tendens.