Har du nogensinde spekuleret på, hvad det er, der får din krop til at blive ældre? Hvordan eller hvorfor rynker pludselig begynder at vises? Der er selvfølgelig mange grunde og svar på dette, men en af dem, det såkaldte collagen, er en meget vigtig faktor, som jeg vil prøve at forklare lidt om her.

 

Så hvad handler det om?

collagen

Som du måske ved, er collagen det vigtigste strukturelle protein i din hud og krop. Proteinet hjælper med at holde din hud fast og elastisk. Det er også en vigtig komponent i dine knogler, negle, hår, muskelvæv, blodkar og meget mere. Så uden det ville vi faktisk ikke engang være i stand til at overleve. Du kan tænke på det som “limet” i kroppen, der holder alt sammen.

 

Når vi bliver ældre, begynder produktionen i kroppen langsomt at aftage, hvilket betyder, at kroppen producerer mindre og også lavere kvalitet. Effekten af det er, at du begynder at se rynker og fine linjer i dit ansigt og kan opleve mere løs og slap hud eller mulige ledsmerter.

 

Dårlige spisevaner såsom en diæt fyldt med sukker, rygning og for meget soleksponering er også faktorer, der alle har en negativ effekt på collagenniveauerne i kroppen.

 

Hvad kan vi så gøre ved det?

Den gode nyhed er, at du kan gøre noget for at hjælpe med at bremse denne proces. Videnskaben viser, at du kan hjælpe din krops produktion af proteinet ved at sikre dig, at din krop har tilstrækkelige niveauer af nogle af de vigtigste vitaminer:

 

C-vitamin – Mange frugter og grøntsager indeholder en stor mængde vitamin C. F.eks. Appelsiner, jordbær, kiwifrugter, paprika, papaya, broccoli og tomater.

 

Proline – Proline findes i mad såsom æggehvider, kål, asparges, svampe og forskellige mejeriprodukter.

 

Glycin – Soja, kalkun, bacon, græskarfrø, bananer, appelsiner og parmesanost indeholder alle store mængder glycin.

 

Chiafrø har også vist sig, at være med til at booste collagenniveauerne i kroppen. Her kan du læse mere om, hvad chiafrø ellers har af gavnlige effekter. 

 

Hvis du vil sikre dig, at dit indtag er højt nok, kan du også overveje at prøve et collagentilskud, som enten findes i pulverform eller som kapsler. Kapslen kan tages med din normale mad, og pulveret kan du blande i smoothies (eller dybest set enhver anden type mad, du kan lide). Det tilføjer nemlig ikke ekstra smag til maden.

 

Sørg for at vælge pulver eller kapsler af god kvalitet, helst fra græsfodrede køer, så du undgår risikoen for ubehagelige kemikalier eller antibiotika i dit produkt.

 

Hvor kan jeg købe collagen som tilskud?

Der er mange sælgere derude, så jeg vil anbefale dig at kigge lidt rundt på markedet for at få de bedste produkter. Hvis du ikke har lyst til at undersøge en hel masse, kan du også prøve et af mine yndlingsprodukter ved at klikke lige her.

 

Er der sundhedsmæssige problemer ved at tage kosttilskuddene?

kosttilskud og collagen

Indtil videre er der ikke blevet dokumenteret nogen alvorlige bivirkninger fra indtagelse af collagentilskud. Dog skal du naturligvis altid være forsigtig med ikke at tage mere end den anbefalede dosis af dit produkt. Som alt andet skal du sørge for at lytte til din krop, hvis du føler ubehag af nogen art.


Konklusion

Det er umuligt at vende aldringstegnene fuldstændigt. Der findes dog enkle måder, hvor du i det mindste kan hjælpe med at bremse aldringsprocessen. At øge dine collagenniveauer er en af disse måder. Uanset om du vælger at gøre det gennem mad eller tilskud, er det en sikker måde at forbedre udseendet på din hud og også resten af dit helbred.