Det er en kendsgerning, at vores købsvaner flytter sig længere væk fra de fysiske butikker. I stedet har handlen på nettet været stigende i mange år. Denne bevægelse er e-commerce iværksætteren Michael Ginnerskov Jensen en del af. Samtidig ønsker han, at vi som samfund ændrer vores vaner hvad angår “fast fashion”. Vi kan ikke blive ved med at drive rovdrift på klodens resources, mener iværksætteren, og han har også et bud på hvordan vi kan komme problemet til livs. 

 

Vi kender alle følelsen. Vi har et behov for at foretage et køb, og vi overvejer mulighederne. På den ene side, kan vi gå i en fysisk butik. Det kan være et sted, som vi tit kommer. Det kan være vi lige præcis ved, hvor varen befinder sig, og hvor meget den koster. Til gengæld er det modsatte også en mulighed. Hvis man som kunde er på udkig efter et produkt, og ikke er klar over prisen eller hvor dette produkt forhandles, kan det blive besværligt og tidskrævende at gå på “jagt”. Her er online handel er stor fordel, for det tillader kunden at sammenligne priser og foretage beslutningen i ro og mag. Michael Ginnerskov Jensen er ekspert inden for e-handel og har styr på hvad der kræves for at opnå succes på dette marked. 

 

Michael Ginnerskov Jensen: “Forbrugeroplevelsen SKAL være hovedfokus. Alt andet er simpelthen ikke godt nok”

Som forbruger har man krav på en god oplevelse. Det gælder fra øjeblikket man træder ind i butikken (eller webshoppen), til købet og også hvad angår eftersalgsservice. Mange firmaer glemmer at tænke på forbrugeroplevelsen som en helhed, mener han. Det kan være svært at sikre en god forbrugeroplevelse på nettet, da det er svært at skabe den samme stemning, som i en fysisk butik. Der står ikke en ekspedient klar med vejledning og opmuntrende smil. Til gengæld tillader e-handel andre gode muligheder for at skabe en god oplevelse. Hertil kan nævnes en hurtig, venlig og effektiv kundeservice, og en hjemmeside der er nem at navigere sig igennem. 

 

e-handel

 

Hvordan skabes en god oplevelse for kunden? 

“Vi har nået en tidsalder hvor forbrugeren har store krav. Det er ikke nok at stræbe efter tilfredshed, det er nødvendigt at gå efter excellence, forklarer Michael Ginnerskov Jensen. Som forbruger tager det under 5 sekunder at vælge en anden webshop. Det at holde forbrugeren interesseret og engageret, er en kunst som alle e-commerce entusiaster ønsker at mestre. Der er mange aspekter som skal spille. Et par af de vigtigste udgør:

  • En side der loader hurtigt.
    Forbrugeren kan miste tålmodigheden hvis hjemmesiden er for lang tid om at loade. Hvis siden indeholder meget “tungt” indhold, er det vigtigt at teste, hvor lang tid man som forbruger må vente. 
  • En simpel opsætning og navigation.
    Hvis man som kunde let farer vild, er man mindre tilbøjelig til at finde det man leder efter. Intuitiv, simpel og logisk navigation er derfor vigtigt. 
  • En spændende og inspirerende oplevelse.
    En webshop giver uendelige muligheder hvad angår det visuelle. Derfor er det meget vigtigt med indhold der giver kunden en lyst til at blive hængende. Oplevelsen skal gå ud over det at købe et produkt eller en tjenesteydelse. Det skal være en positiv og inspirerende oplevelse, som overgår det transaktionelle aspekt.

 

“Vi skal gøre noget ved fast fashion”, siger Michael Ginnerskov Jensen

I disse tider snakkes der meget om miljø og klima. Verden står overfor store udfordringer i forbindelse med klimaforandringer og andre belastninger. Vi forbruger meget, og det kan ses i vores klimaregnskab. Her er tekstil- og detailhandlen inden undtagelse. Undersøgelser viser, at man som forbruger i gennemsnittet bruget et vilkårligt stykke tøj meget få gange (læs mere her). Der er altså tale om spild af resourcer, specielt hvis ens varer ligger i skabet og ingen nytte gør. Derfor er Michael Ginnerskov Jensen fortaler for en mere cirkulær holdning til modebranchen. I stedet for “brug og smid væk” skal vi til at vænne os til, at modevarer har mere end ét liv. Her er to aspekter meget vigtige. 

 

fast fashion michael ginnerskov jensen

 

Fra fast fashion til slow fashion

Først og fremmest kræver det et opgør med kvantitet frem for kvalitet. At tøjet kun holder i én sæson, er uproblematisk hvis man som forbruger alligevel kun får det anvendt et meget begrænset antal gange. Til gengæld skal der meget større fokus på kvalitet, når tekstilerne skal holde længere. Det er en pointe, som Michael Ginnerskov Jensen gør meget for at understrege.

 

En cirkulær process

Dertil kommer problemet med mode som koncept, forklarer Michael Ginnerskov Jensen. Moden skifter hver sæson og hvert år, hvilket er en stor drivkraft bag branchen. Mange eksperter inden for modebranchen mener at det et urealistisk at forestille sig en verden, hvor man som forbruger ikke har lyst til at forny sin garderobe. Tilgengæld handler det netop om at skabe den cirkulære process, hvor tøjet ikke bliver smidt væk, men genbrugt på forsvarlig vis. Det kan både foregå hvor tekstilerne bliver genbrugt i forbindelse med produktionen af nye modeartikler. Det kan også ske ved at produktet får nyt liv hos en ny ejer.